Hoofdpijn

Hoofdpijn Wat is het? Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Soms duurt het heel kort, maar er zijn ook mensen die bijna voortdurend hoofdpijn hebben. Er zijn veel soorten hoofdpijn. De twee meest voorkomende soorten zijn spanningshoofdpijn en migraine. Deze folder gaat voornamelijk over deze twee soorten hoofdpijn. Spanningshoofdpijn geeft meestal een gevoel alsof er een strakke band om het (voor-)hoofd zit. Het begint geleidelijk en gaat ook geleidelijk weer weg. Het kan heel kort duren, maar ook dagen, soms weken, aanhouden. Nek en schouders zijn vaak ook pijnlijk en gespannen. Migraine is een matige of heftige, bonzende hoofdpijn die bijna altijd samengaat met misselijkheid of braken. De pijn zit meestal maar aan een kant van het hoofd. Vaak kondigt een migraine-aanval zich kort van tevoren aan. U ziet dan bijvoorbeeld schitteringen of bepaalde lichtfiguren. Sommige mensen ruiken typische geuren vlak voor een aanval. Tijdens de aanval worden licht en geluid dikwijls slecht verdragen. Een migraine-aanval duurt niet bij iedereen even lang: het varieert van een halve dag tot drie dagen. Waardoor komt het? Bij spanningshoofdpijn zijn de spieren van schedel, nek en schouders vaak gespannen. Soms komt dat door spanningen thuis, op school of op het werk. Spanningshoofdpijn kan ook komen door een verkeerde houding of door te weinig wisselen van houding. Als u bijvoorbeeld de hele dag in een houding zit te typen, kan dat spierspanning in uw nek en schouders geven. Ook een in elkaar gezakte houding of slapen op een slecht kussen kunnen spierspanning en hoofdpijn geven. De oorzaak van migraine is niet bekend. Het lijkt dat sommige mensen aanleg hebben voor migraine. Migraine kan door spanning en vermoeidheid worden uitgelokt. Sommige migrainepatienten noemen het verband met rode wijn, kaas, chocolade, citrusvruchten, vleesproducten en Chinese gerechten. Vrouwelijke hormonen spelen een rol: de menstruatiecyclus en de pil kunnen invloed hebben op het ontstaan van migraine-aanvallen. Ook bij andere soorten hoofdpijn kan er een verband zijn met werk- of leefomstandigheden. Er bestaat bijvoorbeeld hoofdpijn die ontstaat tijdens ontspanning; iemand krijgt dan na een drukke werkweek in het weekend opeens hoofdpijn. Iemand die op zijn werk veel koffie drinkt, kan in het weekend hoofdpijn krijgen als hij dan veel minder koffie drinkt. Wonen of werken in een slecht geventileerde ruimte kan hoofdpijn geven. Hoofdpijn kan ook voorkomen bij mensen die slecht zien en bij mensen met gebitsproblemen. Ook verkoudheid, griep of een slechte nachtrust kunnen hoofdpijn geven. Kan het kwaad? Hoofdpijn kan zeer hinderlijk zijn. Het kan u volledig uitschakelen. Hoofdpijn wordt nogal eens ten onrechte in verband gebracht met een hoge bloeddruk, een beroerte of een zeldzame aandoening zoals een hersengezwel. Zeer zelden komt hoofdpijn door deze aandoeningen. Wat kunt u er zelf aan doen? achterhalen of bij u koffie, roken, lang in een houding werken of iets anders de hoofdpijn uitlokt. Let bij spanningshoofdpijn op uw (werk)houding en probeer deze zo nodig te veranderen. Soms helpt het als u bijvoorbeeld niet meer schuin naar uw computerscherm hoeft te kijken of wanneer u uw stoelzitting hoger of lager zet. Warmte in de nek kan verlichting geven, evenals ontspanningsoefeningen, rust of juist een stevige lichamelijke inspanning. Een eind fietsen of wandelen helpt wel eens beter dan een pijnstiller. Bij migraine en spanningshoofdpijn zijn ontspanning en een goede nachtrust net zo belangrijk als medicijnen. Voor alle soorten hoofdpijn kunt u een pijnstiller gebruiken. Maar doe dit niet te veel. Door regelmatig gebruik van pijnstillers kunt u juist weer hoofdpijn krijgen. Wanneer naar de huisarts? Neem contact op met uw huisarts: als de hoofdpijn ondanks ge nomen maatregelen niet verdwijnt; als u een zware hoofdpijn krijgt die u niet eerder heeft gehad; als u zonder aanleiding een snel opkomende, heftige hoofdpijn krijgt, waarbij u zich erg ziek voelt; als u heftige hoofdpijn krijgt na een ongeval; als u informatie over het hoofdpijndagboek wilt of als u uw dagboek wilt bespreken. Wanneer er andere verschijn selen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.