Kaakholteontsteking

Kaakholte-ontsteking Wat is het? In de bovenkaak, links en rechts van de neus, zitten ruimtes. Dit zijn de kaakholten. Deze holten staan via een gangetje in verbinding met de neus- en keelholte. Zowel de kaakholte als de neus- en keelholte zijn bekleed met slijmvlies. Als u een kaakholte-ontsteking heeft, kan er veel snot uit uw neus of achter in uw keel lopen. Het snot is meestal geel of bloederig en dik. De ontsteking veroorzaakt vaak pijn in de bovenkaak of in de kiezen. Vooral kauwen en voorover bukken doen pijn. U kunt zich ziek voelen en koorts hebben. Kaakholte-ontsteking wordt ook wel sinusitis genoemd. Waardoor komt het? Kaakholte-ontsteking begint meestal met een verkoudheid. Als u verkouden bent, ontsteekt het slijmvlies in uw neus en in de kaakholten. Slijmvlies vormt altijd een beetje slijm, maar bij een ontsteking zwelt het slijmvlies op en produceert het meer slijm dan normaal. Bacterien kunnen de ontsteking erger maken. Slijm en snot kunnen niet goed weg uit de kaakholte omdat de zwelling van het slijmvlies de gangetjes naar de neus- en keelholte versmalt. Dit alles kan een drukkend en pijnlijk gevoel veroorzaken. Kan het kwaad? Meestal gaat een kaakholte-ontsteking binnen een paar dagen vanzelf over. Soms duren de klachten langer, maar ook dan geneest de ontsteking vrijwel altijd vanzelf. Wat kunt u er zelf aan doen? Uw neus druppelen met zout water kan verlichting geven. Voor de juiste verhouding doet u een afgestreken theelepel zout in een limonadeglas lauw water. Met deze neusdruppels kunt u vier tot zes maal per dag druppelen. U mag deze druppels net zo lang gebruiken als u wilt. U kunt ze ook kant-en-klaar kopen bij de drogist of apotheek. Ook kunt u neusdruppels of een neusspray kopen die de zwelling van het slijmvlies verminderen (xylometazoline). Dat geeft soms wat verlichting. Deze neusdruppels of -spray zijn verkrijgbaar bij de apotheek of drogist. U mag de neusspray of neusdruppels met xylometazoline maximaal een week en niet meer dan drie keer per dag gebruiken. Een paar keer per dag stomen, geeft ook wel eens verlichting. Het heeft geen zin om stoffen als kamille of menthol aan het water toe te voegen. Sommige van deze middeltjes geven meer kans op irritatie dan op verlichting. Bij pijn kunt u een pijnstiller gebruiken, bij voorkeur paracetamol. Door roken duurt een kaakholte-ontsteking langer. Stop dus met roken. Wanneer naar de huisarts? Neem contact op met uw huisarts: als u langer dan drie dagen koorts heeft (hoger dan 38,5 grC); als de pijn, ondanks pijnstillers, niet minder wordt; als u meer dan twee keer per jaar een kaakholte-ontsteking heeft. Wanneer er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.